Sunday, April 14, 2013

Tak suka Takaful Tak suka insuran tak suka3x !! TAPI MENGAPA?


Takaful dan Insuran

Agak-agaknya kenapa topic ni jarang or malas untuk dibualkan?                                                           

Ok..biar saya cerita sedikit kenapa ia jarang dibualkan..Ini kerana takaful dan insuran ini berhubung kait dengan perkara yang mereka tak suka.  Yelah ibarat kita suka sesuatu makanan, pasti kita akan tanya sapa buat?or beli dimana? Tapi bila kita tak suka makan sesuatu tu, sesudu je telan then diam tanpa sebarang kata.
Tak nak sakit, tak nak mati! Kalau la kata-kata itu boleh jadi kenyataan kerana hakikatnya kita  semua pasti akan mati cuma masanya tak tahu bila. 80% orang yang nk meninggal akan menemui saat-saat kritikal yang mana mungkin menyebabkan kecacatan tanpa pemberitahuan terlebih dahulu.  Kes macam ni banyak dan akhirnya keluarga ditinggalkan menderita bertahun-tahun akibat sang pencari nafkah meninggal..sedihnya kan?

Kenapa orang ramai tidak percaya insuran/takaful?

Setiap orang ingin pergi ke syurga, tapi tidak seorang pun ingin mati kecuali mati syahid betul tak? Orang ramai pasti akan percaya pada insuran/takaful jika dia percaya bahawa keluarganya akan mendapat sejumlah wang di saat-saat kritikal. Tetapi masalahnya itula, untuk mendapatkan perlindungan itu kita mesti mengeluarkan sejumlah wang. Dan kita tidak akan dapat apapun di saat kita membuat sumbangan/premium bulanan. Berbeza dengan pakaian yang dapat, kita boleh pakai sesaat  kita membayar duitnya di butik.
Jadi pada saat orang tidak ingin mengeluarkan sejumlah wang untuk perlindungan (yang belum tentu terasa akibatnya secara langsung), pada saat itulah dia akan mengeluarkan alasan bahwa dia tidak percaya dengan insuran/takaful. sayang sekali dan malangnya dia akan mengorbankan kesejahteraan keluarganya jika dia tenyata sudah tidak dapat menghasilkan pendapatan kerana sakit kritikal, kecelakaan atau meninggal.

Lalu kenapa pula kebanyakan orang menghindari agen insuran/takaful
Sebuah kenyataan bahawa insuran/takaful adalah salah satu product yang sangat sulit untuk dijual kerana ia membincangkan hal-hal yang tidak diingini berlaku yang membuatkan orang ramai tak suka nak dengar. Dan kerana kenyataan macam tu membuatkan agen insuran/takaful kadang-kadang menggunakan cara yang terlalu memaksa yang membuat orang lari dari agen. Dan naluri semua orang tidak  suka di tekan. Akibat daripada persepsi negetif ini, banyak keluarga yang di tinggalkan dalam keadaan financial yang tidak dilindungi. Adalah hal penting untuk memisahkan ketidaksukaan terhadap produk insuran/takaful ( dan keperluan mereka akan insuran/takaful) atau ketidaksukaan terhadap agen pemasaran.  

Kenapa banyak orang yang merasa tidak memerlukan insuran/takaful
Sekali lagi ini adalah sebuah persepsi yang sangat tidak menguntungkan tapi kerana dipengaruhi oleh info baik dan buruk ; benar dan salah. Kebanyakan orang sebenarnya merasa tidak memerlukan insuran/takaful dalam situasi tidak faham konsep insuran/takaful itu sendiri.
Kerana kebanyakan info mengenai insuran/takaful adalah buruk, jadi ini yang membentuk pemahaman umum dan kemudian tidak menyenangi insuran/takaful. Agen seolah-olah mendoakan orang mati cepat, dan berbagai alasan lain yang dimunculkan yang sebenarnya berkisar pada ketidakmengertian akan konsep insuran/takaful. Dan ini pulalah yang membentuk mindset bahwa mereka tidak memerlukannya.
Jom jadi bijaksana membuat/menilai terlebih dahulu secara neutral manfaat insuran/takaful. Apakah memang Anda benar-benar tidak memerlukanya? Atau sangat memerlukannya.

Kenapa banyak orang ragu untuk ambil insuran/takaful untuk diri mereka..?
Menunda/menangguh memang karakter umum manusia. Dan kita tentu akan terus berusaha berfikir bahwa kita akan sihat selamanya. Pemikiran macam itu yang akan mebawa orang untuk tetap menangguh waktu. Sampai pada waktunya kejadian yang mereka takutkan itu datang, sakit kritikal misalnya, mereka baru akan berpikir positif tentang insuran/takaful. Alahai..dan ketika waktu sakit kritikal itu dtg insuran/takaful dah tak boleh diambil.

Kenapa muncul persepsi umum bahwa bentuk investment lain lebih menguntungkan dari asuransi jiwa?
Apabila Anda dapat menjamin kesejahteraan financial kelurga Anda dan menjamin bahwa Anda akan berumur panjang, mungkin produk insuran/takaful akan menjadi produk yang lebih tidak menarik dibanding produk investment lainnya. Fungsi utama insuran/takaful adalah perlindungan kewangan pada saat diperlukan, yakni pada saat orang meninggal atau menjadi cacat karena sakit kritikal atau kecelakaan. Lagipula insuran/takaful bukanlah produk investment, jadi jangan berpikir untuk mencari untung dari insuran/takaful

Great Eastern Takaful..life is great....

1 comment:

Gowri said...

Thank you so much for posting like this. I enjoyed much more here. So please keep update like this.

Medical Insurance Plans

Health Insurance UAE

Insurance Companies in Dubai