Friday, January 10, 2014

Tahukah anda Takaful boleh dijadikan sebagai harta pusaka atau property?

Tahukah Anda Insuran/Takaful boleh dijadikan sebagai harta pusaka atau property?
Tahukah Anda Insuran/Takaful adalah salah satu instrumen yang kita boleh jadikan sebagai 
aset/harta yang boleh ditinggalkan untuk anak dan pasangan kita?

Kita semua tahu yang properties seperti tanah, rumah, shop lot, investment pada emas, 
Silver, ASB dll adalah dikategorikan sebagai harta. Dan untuk memiliki salah satu yang saya nyatakan diatas memerlukan modal yang sangat besar. Bagi anda yang baru menapak..yang baru
bekerja less then 5 years, yang memang depent pada diri sendiri bukan mudah untuk memiliki 
property seperti diatas. Namun itu bukan penghalang untuk anda tidak boleh memiliki harta 
sendiri. Jika anda memiliki takaful itu bermakna anda juga sudah ada harta atau property.
believe it? let me explain why & how.

Apabila berlaku kematian, adakah anda tahu hanya rm10k ke bawah amount money yang boleh 
di-release-kan oleh bank kepada pewaris? if you have more than rm10k in bank/FD/ASB balance akan dibekukan. Apabila meninggal dunia & hutang-hutang bulanan anda (kalau dalam bank/ASB/FD more than that meaning you have more commitments rite) waris terpaksa uruskan..betul? untuk mereleaskan amount yang selebihnya, terpaksalah anda berurusan dengan badan-badan yang bertanggungjawab.. Amanah Raya Berhad/AsSalihin Trustee, Pejabat Tanah dll.. 

Tahukah anda bahawa untuk releaskan amount selebihnya itu jika mempunyai wasiat makan masa more than 6 month ataupun lebih. Jika tidak mempunyai wasiat lagi lah..mahunya makan bertahun-tahun. Jika mempunyai banyak harta lagi la lama nak settle. Waris2 mungkin berebutkan bahagian masing2… Lumrah dunia… Ini termasuklah harta2 lain spt rumah, tanah dsb. Jadi, sementara itu bgmana waris anda nk survive?? Bank, lawyers..sume dh bising minta hutang dilangsaikan… Kesian waris terpaksa pening kepala cari jalan bagaimana nk settle kan all the debts…. 

Salah satu tanggungjawab kita yg masih hidup adalah memastikan waris yg kita tinggalkan berada dlm kdn yg selesa dan bukan dlm keadaan yg meminta2. Sebenarnya cash money yg paling cepat adalah duit drp insurance/takaful & juga EPF. Sbb itulah setiap polisi ins/takaful & EPF perlu kita letakkan penama/pemegang amanah yg sepatutnya. Jika tiada apa2 masalah, kurang dr sebulan waris boleh menerima cek insurance/takaful berbanding waris perlu tunggu berbulan2 & bertahun2 utk menikmati harta2 yg lain spt duit dlm ASB dll, itupun jika tiada waris2 lain yg kecoh semasa
pembahagian harta. Jika tidak lagi la lama harta tu terperap kt ARB. sbb tu ada more than RM40b harta xdiselesaikan di ARB (Amanah Raya Berhad).

Kebanyakan drp kita adalah golongan sederhana..muda, baru mulakan kerjaya dan berfikiran seperti ini.. ‘aku mana ada harta, buat apa nk buat wasiat, duduk ngan mak bapak lg, tak mampu lagi nk beli rumah, nak-nak kt bandar ni..mahal sangat , blablabla.. jadi sekarang, kenapa tidak mengambil insurance/takaful & jadikan ia sbg salah satu harta pusaka anda? Pada masa yg sama, insurance/takaful adalah jauh lebih murah&affordable jika dibandingkan nk beli rumah yg RM700,000.. Untuk umur 30-an, aset anda RM700,000, anda hanya perlu simpan tidak lebih drp RM300 sebulan! Cuba bandingkan, anda nk beli rumah yg RM700,000 kena byr brape sebulan?? Cuba fikir2 kan… Setidak2 nya, sekiranya berlaku apa2 pada diri anda, anda telah tinggalkan satu legasi untuk keluarga anda..

Jangan sekat pemikiran kita dgn satu hala pemikiran sahaja… Broaden your perspective way of thinking.. Tambahkan ilmu.. Jangan mudah dengar & terima apa org kata tetapi fikirkan sendiri & cuba research about it.. Kita mahukan rakyat kita, sebangsa, lebih maju & lebih matang dlm cara berfikir.. Lebih berkemampuan.. supaya kita dapat mendidik anak2 kita untuk masa hadapan.. Ala, kita tinggalkan bukan utk org lain, tetapi darah daging kita juga.. Waris kita..


Untuk pertanyaan lanjut boleh whatsapp, we chat saya sallyna 0123224767.


Great Eastern Takaful....Life is Great!!

No comments: