Wednesday, April 2, 2014

WAJIB BACA BAGI MEREKA YANG SELALU STRESS DENGAN KERJA!!


Assalamualaikum dan selamat petang. Jam menunjukkan 5 ptg..yeay...cepat2 packing brg nk balik rumah. "kerja masih banyak!!uwaaa" tak apa kringg...time out. kol 5 masa untuk balik. esok masih ada.


Pasti seronokkan jika kita dapat bekerja dlm enviroment seperti itu..hehe..adakah anda tergolong dalam kategori balik ontime? atau biasanya terpksa extend 3 hingga 4 jam lagi di office?

Sedikit fakta untuk dikongsikan petang ini. Sementara menanti train tiba, sementara para ibu tgh mengepam susu untuk stok keesokkan harinya, sementara menanti turn solat asar, sementara menunggu load data yang dah berjam2 xhabis-habis, pendek kata anda ade masa terluang sedikit? mari baca post ini. Mudah-mudahan dapat memberi manfaat kepada kita semua.

Tahukah anda Hypertension adalah salah satu penyebab penyakit buah pinggang kronik?

Bagaimana hypertension dan penyakit buah pinggang boleh dikaitkan?
Hypertension merupakan salah satu punca utama penyakit buah pinggang. Saluran darah di dalam badan kita boleh dirosakkan oleh tekanan darah tinggi secara perlahan-lahan. Ini akan mengurangkan bekalan darah ke organ-organ penting seperti buah pinggang.

Seterusnya ini akan akan merosakkan unit penapisan kecil di dalam buah pinggang. Buah pinggang yang rosak akan berhenti mengeluarkan bahan buangan dan cecair yang berlebihan daripada darah. Akibatnya, cecair yang berlebihan di dalam badan terkumpul dan menyebabkan tekanan darah meningkat lagi.

Hypertension juga boleh menjadi satu komplikasi penyakit buah pinggang. Buah pinggang memainkan peranan penting dalam mengekalkan tekanan darah dalam julat sihat. Buah pinggang yang rosak akan kehilangan kemampuan membantu mengawal tekanan darah. Hasilnya, kenaikan tekanan darah akan berlaku. Oleh yang demikian, hypertension boleh menyebabkan penyakit buah pinggang menjadi lebih teruk.

petikan ini diambil dari link : http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/hipertensi-dan-penyakit-buah-pinggang

     
 


2 Cara untuk merawat sakit buah pinggang.
- Permindahan buah pinggang
- Dialisis buah pinggang

Berapa harga kos pemindahan buah pinggang?
-Permindahan buah pinggang = RM50,000 -RM100,000

Berapa Kos Dialisis?
-Dianggarkan membelanjakan RM23,000 setahun untuk dialisis saja. Itu belum termasuk kos ubat.
-Kebiasaannya 3 kali seminggu, 4 jam sekali  rawatan untuk dialisis.

Berdasarkan dari petikan link ini tahun 2007 :http://hikmatun.wordpress.com/2007/01/03/buah-pinggang-rosak-secara-perlahan/ dan http://bioemas.com/proses-hemodialisis-penyakit-buah-pinggang/

Agak-agaknya berapa kos untuk tahun 2014?

berdasarkan kisah benar
kos rawatan dialisis: RM2500 sebulan (RM30,000 setahun)
Kos Ubat-ubatan, Pampers, Susu khas utk buah pinggang dll : RM1500
Total keseluruhan untuk menampung kos rawatan ini lebih kurang RM4000 sebulan.
masya allah..banyaknya!!!

Berdasarkan dari petikan link ini: http://wp.amalmalaysia.org/blog/2014/01/24/ahli-perlukan-bantuan-dan-sokongan-orang-ramai/

Soalan saya.
Adakah anda sudah memiliki takaful?
-Jika sudah memilikinya, Alhamdulillah.

Tetapi adakah anda aware tentang berapa manfaat yang akan anda dapat dan berapa jumlah yang medical yang dicover? Adakah ianya cukup untuk menampung kos rawatan diatas?

Berapa agaknya nilai kos rawatan untuk 7 tahun lagi?
 fact :  RM7000 perbezaan harga antara tahun 2007 dan 2014. kalau macam tu.7 tahun lg?hurmm..

Bagaimana pula bagi anda yang belum ada takaful?
Adakah anda mempunyai simpanan yang banyak untuk menampung kos rawatan sebanyak ini?

Bila kita membeli perlindungan takaful insuran, semestinya kita mahukan perlindungan yang secukupnya. Dengan erti kata lain, insuran tadi mampu untuk cover bil hospital. Di Malaysia, alhamdulillah kita ada pelbagai jenis company takaful. Terdapat pelbagai jenis plan, dari plan yang semurah-murahnya sehinggalah plan yang semahal-mahalnya.

Plan murah  bukan kata xbagus. Tapi better check adakah ianya cukup untuk cover bil hospital?tgk pada limit tahunan. Check juga apa criteria yang boleh di claim? Kebanyakan plan yang murah ini boleh claim mengikut case2 tertentu sahaja.

Plan mahal bukan kata bagus sangat. Mungkin ade rider2 yang anda tidak perlukan tetapi di includekan sekali sebab ianya dah masuk dalam package plan mahal. Cuba check policy anda yang mahal tu, adakah semua rider itu anda perlukan?

Insuran takaful boleh dikatakan sebagai aset. Long term komitmen. Kita akan nampak kegunaanya, semasa kita betul-betul dalam keadaan terdesak.

sebarang pertanyaan mengenai takaful  boleh whatsapp di no : 0123224767
In shaa allah selagi mana saya boleh bantu saya bantu.



Takaful Great Eastern..Life is Great!!!!!        

No comments: